Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Блог адвоката, координатора UNBA Next Gen в м. Одесі Володимира Мацка для видання «Юридическая практика».
Реальність судової реформи
На превеликий жаль, правники в черговий раз переконалися, що держава в особі законодавчого органу, так досі і не зрозуміла важливість судової гілки влади. Кадрова ситуація в багатьох судах критична, матеріально-грошове забезпечення не дозволяє забезпечити реалізацію правосуддя відповідно до конвенційних принципів своєчасності розгляду справи.
Але, навіть в сьогоднішніх умовах, можна здійснити важливі політичні кроки, направлені на ефективне вирішення усіх проблем функціонування судів.
Три кита проблем судової системи
Сьогодні існує досить багато важливих питань, які потребують негайного вирішення, з метою забезпечення умов, в яких можуть працювати суди. Останнім часом, було проведено велику кількість відкритих заходів, на яких ми мали можливість почути не лише пропозиції з боку судової гілки влади, але і з боку адвокатів, як найактивніших учасників різноманітних судових процесів.
Відновлення роботи ВККСУ
Кадровий голод найбільш поширена проблема багатьох українських судах. Справа в тому, що 16 жовтня 2019 року на офіційному сайті ВККСУ було повідомлено про припинення роботи Комісії у зв’язку з прийняттям Верховною Радою України Закону України від 16 жовтня 2019 року № 193-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування».
Тисячі суддів наразі чекають на відновлення роботи ВККСУ, деякі навіть не один рік. Чи може держава забезпечити швидке відновлення? – Так! Вирішення цього питання можна перевести в досить просту площину – прийняття законопроєкту № 3711, який у багатьох правників, особливо у суддівського корпусу, не сходить з вуст останні декілька місяців. Нагадаю, цей проєкт закону не вирішує багатьох питань, але в ньому є суспільна необхідність, оскільки це буде початком вирішення найголовніших питань судової системи.
Оптимізація роботи судів
На жаль, розпочата оптимізація роботи судів в Україні, чомусь так і не завершилася. Вінниця, Херсон, Тернопіль та інші міста стали першопрохідцями в питанні оптимізації роботи судів шляхом об’єднання районних судів міста в окружні.
Насправді, таке об’єднання прогнозовано отримає позитивну оцінку з боку адвокатури. Сучасне життя адвоката обумовлено постійною необхідністю в участі в судових процесах, які можуть відбуватися в різних районних судах міста. А тепер давайте проаналізуємо, на скільки підвищиться оптимізація робочого часу адвоката, коли всі засідання, які призначені на одну дату, будуть відбуватися в одному окружному суді. Багато адвокатів зможуть забути про найголовнішу фобію сучасності — як не запізнитися в судове засідання.
Вирішиться і більшість спорів відносно територіальної юрисдикції, як правило, ці питання виникають і в сфері реалізації кримінального процесуального законодавства.
Оптимізація роботи районних судів міста шляхом об’єднання районних в єдиний окружний суд також ставить собі на меті запровадження спрощеного доступу до правосуддя з боку громадян, які матимуть можливість звернутися до суду за захистом свого порушеного або невизнаного права без страху помилитися у визначенні територіальної юрисдикції спорів.
Наприклад, в м. Миколаєві та м. Одесі, діє по чотири районних суди, які необхідно забезпечувати окремими приміщеннями, що призводить до збільшення витрат на утримання. Об’єднання районних судів міста в єдиний окружний суд зможе суттєво заощадити кошти та збільшити фінансування на необхідні витрати – матеріально технічне забезпечення та збільшення грошового відшкодування працівникам апарату суду (помічникам та секретарям). За попередніми підрахунками, створення по одному окружному суду в таких містах як Миколаїв та Одеса, дозволить економити близько 100 мільйонів на рік.
Така оптимізація має передбачати переведення всіх суддів та співробітників апарату у новостворені суди. Враховуючи те, що в Україні вже проведено адміністративно-територіальну реформу та утворено нові райони, концепція «по одному суду в кожному районі» є досить доцільною.
Реалізація цих заходів дасть можливість збільшити бюджетне забезпечення судової сфери, що передусім буде відзначатися на строках розгляду справ, оптимізації середнього часу розгляду справ певних категорій. Сьогодні розгляд цивільних і кримінальних справ практично унеможливлюється, оскільки в судах відсуне грошове забезпечення на здійснення відправки судових викликів, повісток.
Фінансування роботи суду
Таким чином, ми змогли підійти до третього питання, яке необхідно вирішити найближчим часом – бюджетне забезпечення роботи українських судів. Жодна судова реформа не може реалізовуватися в умовах відсутності бюджетного забезпечення. Окрім невирішених кадрових проблем із забезпеченням професіональними суддями, через зупинення роботи ВККСУ, більшість судів постали перед новою проблемою – звільнення апарату суду через відсутність нормального фінансування для виплати заробітної плати. Оскільки секретарі судових засідань та помічники суддів отримують грошову винагороду на рівні нижчої середніх показників заробітної плати в Україні.
Давайте проаналізуємо, чи змінилися показники бюджетних витрат на 2021 рік? Відповідь – Ні! Наслідки такого недофінансування судової гілки влади нам відомі – відсутність коштів на відправку судової кореспонденції, відсутність коштів на оплату телекомунікаційних послуг і, як наслідок, неможливість проведення судових засідань поза межами приміщення суду власними технічними засобами.
Більшість робочих груп, які створюють сьогодні окремі політичні сили, з метою реформування та запровадження ефективної моделі національних судів, в своєму складі бажають бачити міжнародних експертів та громадських діячів, які ставлять на меті інші цілі, які не пов’язані із запровадженням ефективної моделі національних судів в Україні.
Автор: Володимир Мацко, адвокат, координатор UNBA Next Gen в м. Одесі